Fler och fler klädkedjor börjar sälja skönhetsprodukter i eget namn. Det är inte så konstigt, men man kan fråga sig hur många det finns utrymme för.
De svenska klädkedjorna vill gärna erbjuda helhetslösningar. H&M säljer såväl heminredning som skönhetsprodukter, och har nyligen lanserat en ny linje, H&M Conscious, med ekologiska skönhetsprodukter. Där finns bl.a. handcrème, deodorant, läppbalsam och handtvål i förpackningar i en stil någonstans mellan Lilla Bruket och American Apparel: ganska stramt och lite lagom gammaldags, men ändå med en del klara färger. Conscious är även namnet på H&M:s kläder i ekologiska material, och att man valt att utsträcka konceptet även till skönhetsprodukter visar att det här är en trend som man tror på. Som vanligt när det gäller H&M är inte heller de ekologiska skönhetsprodukterna särskilt dyra.
H&M äger också Monki, som har en egen kollektion av skönhetsprodukter, även om man kanske snarare borde kalla det för smink, för det är där fokus ligger. Här hittar man ögonskugga, läppstift, blusher m.m., i en färgskala som känns typisk för kedjan: mycket starka färger, och mycket glitter. Enligt de som har provat sitter eyelinern i flera dagar, och det kanske är praktiskt om man åker på festival. Troligen säger det också något om vilka som är målgruppen.
Även Lindex säljer skönhetsprodukter, och har en linje som heter Sustainable Choice. Priserna är ungefär desamma som för H&M Conscious, men av förpackningarna att döma vänder man säg till en annan målgrupp. Lindex produkter ser ut som sådant man hittar på hyllan för ekologisk hudvård på Ica Maxi. Inriktningen är också mer basic: handtvål, duschtvål, handkräm, scrub och hudkrämer.
Frågan är nu, kommer andra kedjor att ta efter? Kommer Kappahl att börja sälja smink? Det finns troligen utrymme för fler aktörer, men frågan är inom vilket segment. En sak är säker, och det är att om Gina Tricot också ger sig in i leken kommer de att slå ut någon annan, eller åka ut själva.